तृतीय: पाठ: सोमप्रभम्

तृतीय: पाठ:

सोमप्रभम्

. (तत: प्रतिशति करतलाभ्यां चक्षुषी मार्जयन्ती पञ्चवर्षदेशिया बालिका सोमप्रभा )

विमला  - अये जागरिता ! त्वरस्व तावत्  I  परिहीयते विद्यालयगमनवेला  I

सोमप्रभा अम्ब ! अद्या न गमिष्यामि  विद्यालयम् I

विमला – ( हस्तेन सोमप्रभां गृहीत्वा ) अये किमेतत् कथयसी I विद्यालयस्तु गन्तव्य एव प्रतिदिनम् I

                                  (सोमप्रभाया: प्रस्थानम् )

श्वश्रू: - विमले! अयि दुष्टे ! कुत्र मृतासि ? कियत: कालात्  शब्दापायमि?

विमला – (सकरूणं निशाम्य ) इयं मम श्वश्रू: सदैव मर्मघातिभि: कटुवचनैराक्षिपति माम्  I ( उच्चै: स्वरेण ) अम्ब ! इयमागच्छति I किं करणीयम् ? (परिक्रामति)

                              (तत: प्रविशति साटोपं कोपं निरूपयन्ति श्वश्रू:)

I. एकपदेन उत्तरत  -                                                  (1/2x6=3)

   (क) कति वर्षदेशीया अस्ति सोमप्रभा ?

   (ख) सोमप्रभा के मार्जयन्ती प्रविशति ?

   (ग) का परिहीयते ?

   (घ) का अद्या विद्यालयं न गमिष्यामि इति कथितम् ?

   (ङ) प्रतिदिनं कुत्र गन्तव्यं एव ?

   (च) साटोपं का प्रविशति ?

II. पूर्णवाक्येन लिखत I                                                 (2x3=6)

   (क) विद्यालयं न गमिष्यामि इति सोमप्रभाया: वचनं श्रुत्वा माता विमला किं उत्तरं दत्तम् ?

   (ख) विमलायाः श्वश्रू: कीदृशै: वचनै: तां आक्षिपति ?

   (ग) श्वश्रू: विमलां संबोध्य किं अवदत् ?

III. निर्देशानुसारं उत्तरत I                                                (1/2x2=1)

   (क) नाढ्यांशात्क्त्वा प्रत्ययस्य एकं पदं चिनुत ?

   (ख) अस्मिन् दिने” इत्यर्थे किं पदं नाढ्यांशे प्रयुक्तम् ?

   Q2

I. एकपदेन उत्तरत  -                                                  (1x1/2=5)

  (क) का विमलाया: पितरं अधिकृत्य कथयति ?

  (ख) श्रावणे विगते कः विमलां नेतुं आगत: ?

  (ग) का चायभाजनानि त्रोटितानि इति माता वदति ?

  (घ) कौ विमलां जिघांसया गृहीत्वा प्रघर्षयत: ?

  (ङ) श्वसुरौ विमलां कुत्र नयत: ?

  (च) विमला किमर्थं सप्राणपणं प्रयजते ?

  (छ) सोमप्रभा केन सह प्रवशति  ?

  (ज) कौ विमलां मुञ्चतः ?

  (झ) का सोमप्रभायाः कण्ठं आलिङ्गति ?

  (ञ) का विमलां महत: सङ्कटात् उद्धृतवती ?

 

II. पूर्णवाक्येन लिखत I                                                 (2x6=12)

   (क) श्वश्रू: कथं प्रविशति ?

   (ख) विमलायाः किं समर्पितवान् ?

   (ग) श्वशुर: प्रविश्य किं कथयति ?

   (घ) सोमप्रभा प्रविश्य किं पश्यति ?

   (ङ) विमलां कौ मुञ्चतः ?

   (च) विद्यालयात् गृहमागत्य सोमप्रभा कीं अपश्यत् ?

III. पर्यायपदं / समानार्थक शब्दं लिखत I                                         (1/2x2=1)

    (क) पदत्राणे....................................

    (ख) पात्राणि....................................

V. सन्धिं कुरुत I                                                             (1/2x4=2)

    (क) मयैतत् I

    (ख) किमप्यत्याहितम् I

    (ग) मामियम् I

    (घ) श्वसुरश्च I   

VI. प्रकृति – प्रत्यय संयोगं कुरुत I                                             (1/2x4=2)

    (क) निर् + गम् + ल्यप्

    (ख) वि + हस् + ल्यप्

    (ग) सम् + बुध् + ल्यप्

    (घ) अभि + गम् + ल्यप्

VII अधोलिखितेषु पदेषु उपसर्गपदं चिनुत -                                      (1/2x4=2)

 (क) प्रत्युत्तरम्

 (ख) उद्घृतवती

 (ग) सञ्जात:

 (घ) प्रवर्धते

VIII प्रश्ननिर्माणम् कुरुत                                                      (1x4=4)

(क) त्रोटितानि दृष्टया भाजनानि ।

(ख) एनां महानसं नयत ।

(ग) निरीक्षकेण सह सोमप्रभा प्रविशति ।

(घ) त्वम् वेतनस्य गर्वम् उद्वहसि ।

                                   

 

                        

 


No comments:

Post a Comment

स्टडी टिप्स for Exam Preparation

  प्रत्येक छात्र का सपना होता है कि वो पढ़ाई करके अपने भविष्य को सुरक्षित करे. इसलिए आज मैं आपको लिए   स्टडी टिप्स   के बारे में और पढ़ाई मे...